Hoe richt je jouw persoonlijke werkruimte best in?

07/11/2020 Thomas Verlinden

Een eigen kantoor of studieruimte in huis is geen overbodige luxe. We spenderen steeds meer tijd binnen. Een vaste plek om te werken, gescheiden van waar je tot rust komt is essentieel. Wij geven in dit blogbericht enkele tips om je eigen werkplekje in te richten, zodat jij comfortabel en productief aan de slag kunt!

1. Bepaal wat je nodig hebt

Wat je nodig hebt in je kantoor hangt af van het soort werk dat je doet of wat je studeert. Doe je grafisch design? Dan heb je misschien zowel een klein bureau voor je laptop nodig als een grotere tafel of werkruimte voor je designwerk. Een consultant kan extra ruimte nodig hebben voor archiefkasten of een ruimte die gereserveerd is voor meetings met klanten. Een fotograaf kan een thuisstudio of opslagruimte voor hulpmiddelen en lichtapparatuur nodig hebben. Voor de meeste studenten zal een bureau echter wel volstaan.

Maak in ieder geval een gedetailleerde lijst van je behoeften voor een werkruimte en vind een plaats die groot genoeg is voordat je willekeurig een hoekje in een van je kamers neemt en besluit dat het "goed genoeg" is.

2. Kies de juiste omgeving

Idealiter bevindt je kantoor zich in een rustige omgeving met wat privacy. Dit is vooral belangrijk als je het huis deelt met een echtgeno(o)t(e), kinderen of huisgenoten.

Het kan zijn dat een logeerkamer met een deur het lawaai van de rest van het huis kan verminderen als u vaak aan de telefoon bent. Het kan handig zijn om een kamer te kiezen in de buurt van de voordeur van het huis als je een ontmoeting hebt met klanten in je kantoor aan huis. Je hebt misschien een speciale studio nodig die gescheiden is van de rest van je huis als je ruimte nodig hebt om designs of technische apparatuur te verspreiden.

3. Zorg voor goede verlichting

Richt je thuiskantoor zo in dat je veel licht hebt. Het beste is natuurlijk licht. Warm licht bevordert ontspanning. Koud licht, zoals daglicht, verbetert de productiviteit en de alertheid. Dat is dus wat je wilt voor je thuiskantoor. Ramen die daglicht binnenlaten kunnen veel invloed hebben op je fysieke en mentale welzijn. Het vermindert hoofdpijn en vermoeidheid van de ogen, waardoor je op langere termijn productiever en gezonder zult zijn.

Een paar planten in je werkruimte als extraatje verbetert je welzijn trouwens ook. Onderzoek heeft aangetoond dat planten in een kantoor je productiviteit verhoogt en je gelukkiger maakt terwijl je werkt.

4. Leg je smartphone weg

Het is gemakkelijk om afgeleid te raken wanneer je thuis studeert of werkt. Vooral smartphones verminderen je productiviteit enorm, vooral als je sowieso al geneigd bent om je smartphone veel te gebruiken. Zelfs wanneer de smartphone op stil staat is het een afleiding.

Dat is natuurlijk nefast voor je studieprestaties of je werk. Daarom kan je best een plaats afbakenen voor je smartphone. Berg je smartphone, tablet en andere gadgets op of leg ze in je slaapkamer of de keuken, en haal ze alleen boven tijdens je pauzes.

5. Hou werk en privé gescheiden

Zorg ervoor dat er een duidelijke grens is tussen je persoonlijke leven en je studie/werkleven. Bewaar documenten van je job, studiemateriaal op een speciale plek in je werkruimte, gescheiden van persoonlijke documenten.

6. Zoek een goede manier om je tijd in te delen én hou je eraan

Onderzoek heeft uitgewezen dat je productiever bent wanneer je af en toe op staat en wat beweegt. Korte mentale rustperiodes breken de werkdag en kunnen je focus verbeteren. Maar het is gemakkelijk om de tijd uit het oog te verliezen als je van thuis werkt. Voor je het weet heb je voor de derde dag op rij 14 uur gewerkt.

Werknemers in een thuiskantoor hebben meer kans op overwerk dan werknemers in een traditionele werkruimte. Zorg dat je een goede manier hebt om je aan een vast tijdschema te houden, of het nu een klok aan de muur is of het alarm op je telefoon.

Het bijhouden van de tijd zal je aanmoedigen om je werkdag af en toe te onderbreken, en het zal je helpen om de reguliere werktijden en een gezonde balans tussen werk en privéleven te behouden.

relatedBlogs

Internationale Dag van het Onderwijs

Coronavirus: Wat je absoluut moet weten!

De regeling rond de KMO-portefeuille verandert. Wat betekent dat voor jou?

previousLabel

Word jij de nieuwe Instagram influencer?

nextLabel

Schrijf met jouw talent een succesverhaal

mostRead

De Schoonheidsschool opent nieuwe beautytempel in Brugge