Veelgestelde vragen

FAQ


Wie is De Schoonheidsschool?

De Schoonheidsschool is al meer dan 12 jaar de grootste beautyschool in de Benelux, met meer dan 150 opleidingen op het gebied van beauty, wellness en fashion (en nog veel meer). De opleidingen worden gegeven door professionele docenten die allemaal hun strepen hebben verdiend binnen hun vakgebied. Ons doel? Jobgerichtheid. Als je bij ons je diploma behaalt, moet je nadien in het werkveld als werknemer of zelfstandige kunnen starten. Sommige van onze opleidingen zijn zéér vooruitstrevend en zijn uniek in de Benelux. De Schoonheidsschool introduceerde de afgelopen jaren meerdere nieuwe schoonheidsbehandelingen en gezondheidstherapieën die nu professioneel worden uitgevoerd door onze afgestudeerde studenten in schoonheidsinstituten en wellnesscentra.

Voor het volledige aanbod van onze cursussen klik hier.

Zijn jullie opleidingen erkend?

De Schoonheidsschool vzw is erkend opleidingsverstrekker van de Vlaamse Overheid in het kader van de opleidingscheques en de ondernemersportefeuille. Hierdoor geniet je van gedeeltelijke terugbetaling van je inschrijvingsgeld. Door deze erkenning biedt De Schoonheidsschool haar studenten een voordelige opleiding.

Bovendien zijn alle opleidingen en diploma’s van De Schoonheidsschool zijn in België erkend door het Centrum Voor Beroepskwalificatie. Ook zijn onze diploma’s erkend door de International Association of Professional Education (IAPE), die alle beroepsopleidingen wereldwijd registreert en accrediteert.

De Schoonheidsschool is ook ISO 9001-2008 gecertificeerd. Jaarlijks wordt de onderwijsinstelling gecontroleerd door externe auditors. De opleidingen, het didactisch materiaal en de studiebegeleiding voldoen aan de strengste eisen. De ISO 9001-2008 erkenning is een ijzersterke kwaliteitsgarantie. Dit kwaliteitslabel betekent dus dat we alle noodzakelijke opleidingsmiddelen en -procedures kunnen aanwenden om een kwaliteitsvolle opleiding te garanderen.

Ten slotte zijn alle opleidingen erkend door de Wellnessfederatie. Dit is de erkende beroepsvereniging die de belangen van de wellnesswerkers behartigt.

Klik hier voor meer informatie over de erkenningen van onze school.

Wat zijn de startdata van de cursussen?

De Schoonheidsschool heeft zo’n 3000 startdata per jaar. Je krijgt hier een overzicht (met zoekfunctie) van alle startdata op alle campussen. Je volgt meestal één keer in de week les tijdens een ochtendcursus of avondcursus. Als je bijvoorbeeld kiest voor een cursus van 5 lessen die start op woensdagavond, dan heb 5 achtereenvolgende woensdagavonden les. Sommige cursussen gaan alleen door in het weekend en kunnen een volledige dag duren.

Naast de planning op onze site staan in onze infobrochures of gratis hoofdstukken die je via mail toegestuurd krijgt ook alle exacte data vermeld. Na je inschrijving en de betaling van het cursusgeld krijg je ook een bevestigingsbrief toegestuurd met daarin de data van de lessen.

Hieronder vind je alle startdata van de groepslessen en stages. De meeste cursussen vinden één maal per week plaats op dezelfde weekdag als de startdatum. De overige cursussen worden gegeven gedurende een volledige dag of een weekend.

Opleiding Lesdag Eerste les Laatste les Leslocatie Lesuren

Hoe kan ik me inschrijven?

Inschrijven is makkelijk:

  • Je vult het online inschrijvingsformulier in.
  • Kies meteen je betaalmethode (online of via overschrijving).
  • Je krijgt hiervan een bevestiging via e-mail.
  • Hou er rekening mee dat je plaatsje in de klas pas verzekerd is als je je inschrijfgeld ook effectief hebt betaald.

Na je betaling ontvang je een bevestigingsbrief. Deze bevestigingsbrief neem je mee de eerste les.

Je kan ook steeds langskomen op het secretariaat om je ter plaatse in te schrijven. Je kan er het inschrijvingsgeld enkel betalen met de bankkaart of met credit card.

Wat zijn de openingsuren van het secretariaat?

  • Centrale secretariaat Antwerpen: Frankrijklei 127 – 2000 Antwerpen
    Geopend van maandag tot vrijdag van 9u tot 20u (in juli en augustus van 9u tot 17u). Op zaterdag van 10u tot 16u. Zondag is het secretariaat gesloten. Je kan tijdens de openingsuren steeds langskomen voor advies of om je cursus in te kijken. Tel: 0032 3 292 33 33 .
  • Campus Gent: Oude Brusselseweg 125 – 9050 Gentbrugge
    Geopend van maandag tot vrijdag van 10u tot 17u uur. Gesloten in juli & augustus.
  • Campus Hasselt: Simpernelstraat 27 – 3511 Kuringen
    Geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 10u tot 17u uur. Gesloten in juli & augustus.

Kan ik de cursussen op voorhand inkijken?

Je kan steeds langskomen in één van onze campussen om de cursussen in te bladeren of je vragen te stellen.

Heb ik eigen materiaal nodig?

Tijdens de les werk je als student altijd met een aantal materialen van de school. Indien je voor een opleiding extra materiaal nodig hebt, staat dit op de cursuspagina én op jouw studentenprofiel vermeld. Om toegang te krijgen tot je studentenprofiel klik je links bovenaan de site op ‘studentenpagina’.

Eigen materiaal aankopen heeft heel wat voordelen: je bent zeker van een perfecte hygiëne, en je oefent er ook thuis mee verder, zodat je je optimaal voorbereidt op je examen. Bovendien is het een uitstekende investering: na je opleiding ga je er meteen mee aan de slag!

Je bent vrij om je materiaal aan te kopen bij de leverancier van jouw keuze, maar er is één onafhankelijke groothandel die nauw samenwerkt met De Schoonheidsschool. Voor de meeste opleidingen werd in samenwerking met je docent een pakket op maat samengesteld waarin alles zit wat jij tijdens de les nodig hebt. Bovendien hanteert deze winkel groothandelsprijzen, waardoor je verzekerd bent van de beste prijs.

Surf naar www.schoonheidshandel.com om alle pakketten te bekijken, de verkoopsvoorwaarden te lezen en meteen jouw pakket te bestellen. Heb je hierbij vragen? Deze webshop beschikt over een uitstekende klantenservice die je kan bereiken via hun site.

Kan ik stage lopen?

Indien je bent ingeschreven aan De Schoonheidsschool kan je deelnemen aan de stages. We werken hiervoor samen met externe organisaties die graag met studenten samenwerken. Je kan kiezen uit stages zoals “Ladies @ the movies”, verschillende grote Belgische Missverkiezingen, modeshows, fotoshoots, filmproducties, etc. Je neemt dan contact op met de stageverantwoordelijke van de school via het email-adres stages@schoonheidsschool.be of via het telefoonnummer 0032/3.292.33.33.

Heb je zelf een stageplaats gevonden? Nog beter. Kom gewoon langs op één van onze secretariaten en wij brengen jouw papieren in orde.

Klik hier voor meer informatie aangaande de stages.

Kan ik betalen met opleidingscheques?

Door een wijziging in de wetgeving hieromtrent, daterende van augustus 2013, mogen wij deze niet meer aanvaarden. Klik hier voor alle informatie omtrent opleidingscheques.

Zelfstandigen kunnen wél een subsidie krijgen van de Vlaamse overheid via de KMO-portefeuille.

Wat is de subsidiemaatregel KMO-portefeuille voor ondernemingen?

De KMO-portefeuille is een subsidiemaatregel waarmee kleine en middelgrote ondernemingen opleidingen kunnen betalen. Ondernemingen met een actief ondernemingsnummer komen in aanmerking. Klik hier voor meer informatie.

De Ondernemersschool is erkend opleidingsverstrekker van het Vlaamse Gewest. Daarom krijgen in Vlaanderen gevestigde ondernemingen en zelfstandigen een subsidie tot 40% wanneer zij binnen onze organisatie een cursus volgen, dit tot een maximumbedrag van 15.000 euro. Bovendien kan de onderneming de kosten van de opleiding inbrengen in de boekhouding.

De KMO-portefeuille moet steeds binnen de 14 dagen na startdatum van je cursus in orde gemaakt worden.

Je kan deze KMO-portefeuille aanvragen via de website www.KMO-portefeuille.be of via het gratis telefoonnummer 1700 of mail kmoportefeuille@vlaanderen.be

Opgelet! Je kan alleen maar van deze subsidiemaatregel genieten als jou onderneming ook effectief aan de slag is in deze sector. Een loodgieter zal met andere woorden niet in aanmerking komen voor een subsidie van een massagecursus, tenzij hij of zij achteraf de activiteiten ook werkelijk uitoefent en het doel van zijn of haar onderneming aanpast.

Mijn echtgenote zou een opleiding willen volgen. Kan ik als zelfstandige deze KMO-aanvraag voor haar in orde maken?

Een subsidie kan aangevraagd worden voor een werkende in de onderneming:

  • Iemand die door het bedrijf tewerkgesteld wordt en is ingeschreven bij de RSZ (geen jobstudenten)
  • De persoon die als zaakvoerder of actieve vennoot aangesloten is bij het RSVZ (sociale verzekeringskas)
  • Zelfstandige uitvoerder van een vrij beroep
  • Helper van een zelfstandige die onderworpen is aan het sociaal statuut

Ze kan ook aangevraagd worden voor de meewerkende echtgenoot/echtgenote of wettelijk samenwonende partner die onderwerpen is aan het sociaal statuut der zelfstandigen.

Heel concreet komt het erop neer dat er sociale lasten voor de persoon dienen betaald te worden (RSZ), alvorens hij/zij kan gebruik maken van de KMO-portefeuille.

Kunnen materialen die aangekocht moeten worden in het kader van een opleiding betaald worden via de KMO-portefeuille?

De KMO-portefeuille is een maatregel waardoor ondernemers financiële steun krijgen bij aankoop van opleiding en adviesdiensten.  Bij de aankoop van producten kan je niet rekenen op een subsidie via de KMO-portefeuille.

Ik heb geen elektronische identiteitskaart. Kan ik me dan wel online registreren?

Wanneer je niet over een elektronische identiteitskaart beschikt, kan je je ook online aanmelden met behulp van een federaal token. Dit kan je hier aanvragen.

Kan ik een vergoeding via de KMO-portefeuille aanvragen als mijn onderneming nog niet actief is?

Om je te registreren op de website van de KMO portefeuille, dienen je gegevens al opgenomen te zijn in de KBO (Kruispunt Bank Ondernemingen). Je kan je wel al registreren wanneer je onderneming hierin opgenomen is, maar nog als status niet actief staat. Een echte projectaanvraag doen gaat enkel wanneer je ook als status ‘actief’ hebt.

Kan ik mijn project laten stopzetten?

Als klant heb je altijd de mogelijkheid om je eigen aandeel terug te vragen. Een stopzetting kan aangevraagd worden wanneer het project niet doorgaat of wanneer de totale kostprijs voor het project lager lag als voorzien.

Je bent niet verplicht om de stopzetting aan te vragen. Sowieso wordt elk project afgesloten op 31 december van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin je subsidie hebt aangevraagd. Je eigen aandeel van het resterende projectbedrag wordt dan automatisch teruggestort.

Wat gebeurt er indien ik niet tijdig mijn aandeel gestort heb of geen correcte mededeling/bedrag gebruikt heb?

Binnen de 30 kalenderdagen na aanvraag, moet je aandeel op de rekening van Sodexo staan. Om een correcte storting te doen moet je de aanwijzingen nauwgezet opvolgen. De volledige procedure is geautomatiseerd, dit betekent dat een fout bedrag of een foute mededeling tot gevolg heeft dat je storting niet wordt aanvaard en je storting automatisch zal worden teruggestort. In dat geval dien je een nieuwe aanvraag te doen.

In het geval van een te late storting zal uw projectaanvraag van rechtswege geannuleerd worden. Gelieve er rekening mee te houden dat een overschrijving enkele dagen in beslag kan nemen en dat banken jouw betaalopdracht niet verwerken in het weekend en op feestdagen.

Waar vind ik de gegevens om mijn aandeel aan de KMO-portefeuille te storten?

De stortingsgegevens worden bij je projectaanvraag naar het emailadres van je onderneming per mail toegestuurd. Daarnaast kunnen de stortingsgegevens steeds geconsulteerd worden op de website www.kmo-portefeuille.be, via de knop “storten” in de portefeuille.

Hoe geef ik feedback over een opleiding of docent?

Je kan met al je vragen, opmerkingen en suggesties terecht op het secretariaat van de school. Onze medewerkers doen hun uiterste best om steeds voor jou de beste oplossing te vinden. Je kan ook op het feedbackformulier je opmerkingen of suggesties formuleren.

Aan het einde van een groepscursus zal je ook een evaluatieformulier krijgen waarop we je vragen jouw mening te noteren over onder andere de cursus, de communicatie, de docent, … .

Hoe krijg ik een factuur van mijn opleiding?

Je kan een factuur bekomen wanneer je op het moment van inschrijving in het bezit bent van een geldig ondernemingsnummer (dit wil zeggen dat je al zelfstandige bent op het moment van inschrijving). Wanneer de firma het volledige cursusgeld heeft betaald wordt er op eenvoudige aanvraag een factuur opgemaakt. Je stuurt dan een mailtje naar facturatie@schoonheidsschool.be en je vermeldt daarin je studentennummer, de firmagegevens, je naam en het facturatie-adres. Wij zorgen er voor dat je binnen de drie werkweken de factuur krijgt opgestuurd via de post.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

Klik hier voor de algemene voorwaarden.

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

De Schoonheidsschool streeft de beste kwaliteit na. Onze school is ISO-gecertifieerd, waardoor alle procedures i.v.m. cursusmateriaal, lokalen, docenten en werking van het secretariaat regelmatig via een strenge externe audit worden gecontroleerd. Zowel onze medewerkers al onze docenten nemen jouw opleiding zeer persoonlijk, en spannen zich elke dag in om jou de beste kwaliteit te bieden. Als je toch een aanmerking zou hebben, vragen we je om zo snel mogelijk contact op te nemen met ons centrale secretariaat in Antwerpen. Dit kan anoniem gebeuren zo je dat wenst.

Op het einde van je cursus krijg je ook de kans om via het evaluatieformulier de inhoud van de cursus en de docent rechtstreeks te evalueren. Wij hechten hier zeer veel belang aan, dus vul dit formulier zeker zorgvuldig in.

Tot slot kan je met feedback, in positieve of negatieve zin, ook steeds terecht op het feedbackformulier. Deze feedback komt terecht bij een speciaal opgeleide medewerker die je commentaar zal verwerken en desgewenst de nodige actie zal ondernemen. Negatieve feedback wordt steeds met de directie besproken. Wij doen ons uiterste best om je een geslaagde opleiding aan te bieden en streven elke dag naar een verbetering van onze kwaliteit. Alle commentaar en voorstellen zijn dan ook van harte welkom.

Kan ik een cursus verplaatsen of uitstellen?

Wanneer je je inschrijft voor een cursus en/of het inschrijvingsgeld betaalt ga je akkoord met de algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden zeggen heel duidelijk dat je de cursus kan verplaatsen naar een andere datum mits vrije plaatsen. Enkel wanneer je niet kan deelnemen aan de cursus in geval van overmacht of ziekte (met geldig doktersbewijs) kan je deze steeds uitstellen naar een volgende datum. Je moet dit eerst aanvragen via het secretariaat. Dit dient te gebeuren door middel van een aangetekend schrijven aan Schoonheidsschool vzw. Wanneer de school jou de toestemming geeft wacht je tot er een nieuwe datum is wanneer je kan starten. Je belt drie dagen voor aanvang van die cursus naar de school. Indien er nog vrije plaatsen zijn kan je deelnemen, zonder meerkost. Zoals je ziet proberen we dit heel klantvriendelijk op te lossen. Meestal vinden we dan ook een geschikte oplossing

Bij definitieve annulering worden er wel kosten aangerekend. Dit is logisch omdat we voor jou een plaatsje hebben vrijgehouden en iemand anders niet de lessen kon volgen. Bij annulering 4 weken voor aanvang van de lessen waarvoor men zich heeft ingeschreven worden administratieve kosten aangerekend ten belope van 25% van het totale cursusgeld. Bij annulering of uitstelling korter dan 4 weken voor aanvang van de lessen, zal 50% van het totale cursusgeld in rekening worden gebracht. Met totale cursusgeld wordt bedoeld de normale cursusprijs die wordt gehanteerd voor een opleiding zonder rekening te houden met eventuele tijdelijke kortingen of lokale acties die op een bepaald ogenblik zouden kunnen gelden. Tijdelijke kortingen op het cursusgeld hebben met andere woorden geen gelijke vermindering van de eventuele schadevergoeding tot gevolg. Indien vóór aanvang van de cursus of activiteit geen aangetekende brief van annulering of uitstellen is ontvangen is de student het volledige cursusgeld verschuldigd. In geval de student in schijven betaalt dient de student het volledige bedrag te betalen volgens de afgesproken termijnen.

Kan ik lesgeven aan De Schoonheidsschool? Zijn er andere openstaande vacatures?

De Schoonheidsschool heeft een team van professionele docenten die allen actief zijn als gezondheidsconsulent, energetisch therapeut, kinesist, gezondheidscoach, masseur, voetreflexoloog etc… Deze zijn allemaal werkzaam als ondernemer binnen hun vakgebied. Als docent heb je minimaal 3 jaar ervaring als zelfstandige in hoofdberoep of 5 jaar in bijberoep. Je moet om te kunnen lesgeven beschikken over de nodige pedagogische kwalificaties of ervaring hebben als lesgever. Om de kwaliteit van onze opleidingen te waarborgen verkiezen we mensen die bij ons hun opleiding hebben gevolgd en zijn afgestudeerd met prima cijfers en ook minimaal drie jaar professionele praktijkervaring hebben opgedaan als zelfstandige. Klik hier om de openstaande vacatures te bekijken.

Indien je ons team van professionele docenten of medewerkers wil versterken stuur je eerst je CV en motivatiebrief op naar vacature@ondernemersschool.be. Je krijgt een mail wanneer je sollicitatie wordt weerhouden. De strenge selectieprocedure bestaat uit een kennismakingsgesprek van 2 uurtjes, een testles van 1 uurtje en een derde selectieronde waarbij je vakkennis en praktijkervaring wordt getoetst door de andere docenten. Voor de praktijkvakken dien je tijdens de laatste ronde ook een model mee te brengen en b.v. een creatieve make-over te maken.

Schrijf je nu in Gratis proefhoofdstuk Veelgestelde vragen Contacteer ons

Share This Article If You Liked It :)